Long Read

‘Scenaristen zijn bondgenoten’

Toen Anne van Melick in 2016 werd aangesteld als studieleider Scenario op de Filmacademie, was ze 32 jaar oud — de jongste persoon die deze functie ooit bekleedde. “Dat was...

interview

De scheidslijnen tussen propaganda en engagement

Waar ligt in film de grens tussen engagement en propaganda, of – erger – desinformatie? Het is niet toevallig dat er dezer dagen meerdere films in de bioscoop draaien die...

in de diepte

Gekmakende wanhoop

Het redden van je ongeboren baby, dat is waar het om gaat in Kind, een spannende psychologische thriller van scenarist Paul de Vrijer en regisseur Jan Verdijk, die vanaf volgende...

interview

Alles in één

Door Adolescence is de ‘one take’ weer een hot issue. Dat zo’n in één take opgenomen film of serie technisch en logistiek gezien een knappe prestatie is moge duidelijk zijn,...

achter de schermen

Boekverfilmingen zijn ultieme test

Het is een trend die soms als gemakzuchtig wordt beschouwd: het verfilmen van een boek. Het Filmfonds vermeldt bij de oproep Telefilm uitdrukkelijk dat in te dienen synopsissen bij voorkeur...

in de diepte

Scenario’s moet je vertolken, verdedigen, verkopen

Er zit een kloof tussen de theorie van scenarioschrijven, zoals die wordt gepresenteerd in how to-boeken, en de dagelijkse realiteit. Iedere scenarist in spe die afstudeert van een beroepsopleiding kan...

in de diepte

‘Laat mij vergeten worden’

De dood waart rond in De Idylle, de tweede speelfilm van Aaron Rookus, een mozaïekvertelling waarin verschillende generaties van een en dezelfde familie met hun sterfelijkheid worden geconfronteerd. De film...

interview

Waargebeurd: feit en frictie

Geruchtmakende moordzaken, politieke schandalen. De term ‘waargebeurd’ heeft een magische uitwerking op filmmakers én publiek. Plot gaat deze maand in een tweeluik in op de grenzen tussen feit en fictie....

in de diepte
Wat zoek je?