Long Read

Scenario’s moet je vertolken, verdedigen, verkopen

Er zit een kloof tussen de theorie van scenarioschrijven, zoals die wordt gepresenteerd in how to-boeken, en de dagelijkse realiteit. Iedere scenarist in spe die afstudeert van een beroepsopleiding kan...

in de diepte

‘Laat mij vergeten worden’

De dood waart rond in De Idylle, de tweede speelfilm van Aaron Rookus, een mozaïekvertelling waarin verschillende generaties van een en dezelfde familie met hun sterfelijkheid worden geconfronteerd. De film...

interview

Waargebeurd: feit en frictie

Geruchtmakende moordzaken, politieke schandalen. De term ‘waargebeurd’ heeft een magische uitwerking op filmmakers én publiek. Plot gaat deze maand in een tweeluik in op de grenzen tussen feit en fictie....

in de diepte

‘Werkelijkheid’ in historisch drama

Zodra een historische film uitkomt, kijkt het ene deel van het publiek naar een verhaal dat zich toevallig in een (ver) verleden afspeelt en zit het andere deel er vooral...

in de diepte

De Ontvoerde Scenarist – een nieuwjaarsverhaal

Waarom ik gekneveld en geblinddoekt op de achterbank van de met grote vaart door de nacht voortsnellende jeep lag, was me volkomen onduidelijk. Waarom zou iemand juist mij ontvoeren? Een...

achter de schermen

De kunst van de logline

Lang voordat we films konden streamen, op dvd konden kijken of zelfs maar bij de videotheek konden huren, waren bioscopen en televisie onze enige toegang tot films. Wat er precies...

in de diepte

Muziek maakt een verhaal beter te begrijpen

Wat is de functie van muziek in fictie? Hoe belangrijk zijn de juiste liedjes en score voor een verhaal? En hoe kies of ontwikkel je die? We spraken met Laura...

in de diepte

Mozaïekfilms voor de feestdagen

Het tragikomische Schitterend en de prikkelende satire Dit is geen Kerstfilm lijken op het eerste gezicht wel een beetje op elkaar. Allebei zijn het mozaïekfilms over familie, al is de...

interview
Wat zoek je?