Long Read

Het belang van een collectief filmgeheugen

Het was een anekdote die in mijn jaren op de Filmacademie vol angst werd doorgefluisterd. Tijdens een les had een student zich laten ontvallen dat zij nog nooit had gehoord...

in de diepte

Slechte grappen bestaan niet

Met Krazy House maakten Steffen Haars en Flip van der Kuil, beter bekend als Steffen & Flip, hun eerste Engelstalige film. In de horrorkomedie, die op gruwelijke wijze de Amerikaanse...

interview

Animatie vergt een andere manier van schrijven

Meer dan veertig jaar zit Fabie Hulsebos inmiddels in het filmvak, maar de scenarist-producent-regisseur zet nog altijd met plezier nieuwe stappen. Ze schreef voor het eerst een speelfilmscenario, voor Mascha...

interview

Personages tot leven brengen

De Academy Awards krijgen een nieuwe categorie: vanaf 2025 kan er ook gestemd worden voor de Beste Casting. Voor Plot een goede aanleiding om casting director Marina Wijn te interviewen,...

interview

AI, een zegen of een vloek voor scenaristen?

In februari van dit jaar stond de Amerikaanse filmproducent Tyler Perry op het punt 800 miljoen dollar te investeren in het uitbreiden van zijn productiestudio maar zag hier plotsklaps vanaf....

in de diepte

Alle touwtjes in handen

Sinds 11 maart is Bodem, de eerste dramaserie van komiek en acteur Eva Crutzen, te zien op NPO 3 en NPO Start. Crutzen is verantwoordelijk voor de scenario’s, de muziek,...

interview

Liefde geven aan iemand die er niet meer is

Stefanie Kolk maakte van haar eerste speelfilm Melk een even subtiele als trefzekere schets van rouwverwerking. Melk ging vorig jaar al in wereldpremière op het filmfestival van Venetië, was vorige...

interview

Talent voor talentontwikkeling

“Ik vind het leuk als een schrijver op de goede plek terechtkomt. Waarom? Het is een bepaald menstype, de verbinder, en blijkbaar ben ik dat”, zegt Maarten Almekinders. Het is...

interview
Wat zoek je?