Schrijvers & regisseurs 

Het is een mooie lentedag als ik aan deze column begin en aangezien we straks in het zonnetje gaan lunchen, treft de Plot-lezer mij in een opvallend licht gemoed. 

Er valt immers goed nieuws te melden: het Netwerk Scenarioschrijvers en het Dutch Directors Guild gaan na een proefperiode van drie jaar definitief samen verder als de AV-Alliantie.

Aangezien scenario en regie wat mij betreft onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en beide organisaties veel aan elkaar kunnen hebben, beschouw ik dit niet alleen als een mooie opsteker voor de branche, maar ook als afdoende rechtvaardiging voor alle regisseurs die we de afgelopen jaren voor ons prachtblad hebben geïnterviewd.

Ik stel voor dat we het ook verder over leuke dingen hebben. De mooiste serie van dit moment? Dat is voor mij Arcadia, waar u elders in deze Plot meer over kan lezen. Chapeau voor showrunner Philippe De Schepper, zijn medescenaristen Bas Adriaensen en Zita Theunynck en regisseur Tim Oliehoek, voor hun buitengewoon fraaie ‘near fiction’-serie. 

Mooie films van eigen bodem zijn er gelukkig ook genoeg. Zo was ik onder de indruk van De Man uit Rome van Jaap van Heusden en Rogier de Blok, waar Bart Juttmann in een eerdere Plot al over schreef

Het is een diepgevoeld drama over de behoefte aan een wonder in een Limburgs dorpje, dat enige jaren eerder is getroffen door een schietpartij op de plaatselijke school. Ik zag de film op Eerste Paasdag en hoewel je niet gelovig hoeft te zijn om naar de bioscoop te gaan, voelde het toch alsof we gezamenlijk ter kerke gingen. De Man uit Rome mag dan een echte niche-film zijn, toch ben ik blij dat het Filmfonds in dit juweeltje heeft durven investeren. 

Gouden films

Commerciële successen zijn er natuurlijk ook. De teller staat qua Gouden Films dit jaar alweer op zeven. Recent werd bijvoorbeeld de komedie All Inclusive van regisseur Aniëlle Webster bekroond. Het concept van deze door Tibor Lukács bedachte en door Dorien Goertzen en Richard Kemper geschreven film doet weliswaar een beetje denken aan de HBO-serie The white Lotus, maar de op een beach resort in Bonaire gesitueerde film werd verder toch prima uitgewerkt.

Ook het op het gelijknamige boek van Isa Hoes gebaseerde en door oudgediende Ben Verbong geschreven en geregisseerde Toen ik je zag bereikte onlangs die begeerde gouden status. 

Ik ben blij met het succes van beide films, maar mocht het publieksbereik in eerste instantie een tikje tegenvallen, dan is er altijd nog wel een streamer om het bereik een boost te geven. Dit gebeurde onlangs bijvoorbeeld met Een Kwestie van Geduld van scenarist Edward Stelder en regisseur Ruud Schuurman. In de bioscoop bleef de de romantische komedie net onder de 100.000 bezoekers steken, maar op Netflix stond de film vrijwel direct op nummer één in de dagelijkse Top 10-lijst van de streamingdienst. Dat zijn toch weer een hoop extra kijkers.

Meivakantie

Inmiddels draaien er met het oog op de meivakantie alweer de nodige nieuwe producties in de bios. Zo maakte scenarist en regisseur Saskia Diesing bijvoorbeeld met Lost Transport (Het verloren Transport) bijvoorbeeld haar eerste Engels gesproken speelfilm. De in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog gesitueerde film draait om een deportatietrein met Joodse gevangenen die in een Duits dorpje strandt en de band die vervolgens ontstaat tussen een Joods-Nederlandse vrouw, een Duits dorpsmeisje en een Russische scherpschutter. Zeker de moeite waard, wat mij betreft.

Geen zin in oorlog? Dan is er de komedie in Zomer in Frankrijk, geschreven door Nienke Römer en geregisseerd door Mark de Cloe, waarin twee stelletjes samen op vakantie te gaan, met alle mogelijke romantische gevolgen vandien.

En dan is er ook nog een nieuwe jeugdfilm in de vorm van Leeuwin, het werk van scenarist Jeroen Margry en regisseur Raymond Grimbergen, over een Surinaams voetbalmeisje, dat met haar familie in Nederland komt wonen en bij de lokale voetbalclub gaat spelen, met alle kleine en grote problemen die zo’n overgang met zich meebrengt. 

Het is een knap geschreven en gemaakte film, die bij mij precies de juiste snaar raakte, dus ik hoop maar dat deze – en andere genoemde films – de komende tijd een breed publiek weten te bereiken.

Wat zoek je?