Zomertijd

De zomer is de ideale tijd om te herbronnen en ook bij Plot gaan we er even tussenuit. Maar we laten u natuurlijk niet geheel onverzorgd achter. 

Gertie Schouten ging om tafel zitten met twee voorzitters van het Netwerk Scenarioschrijvers: scheidend voorzitter Jean van de Velde, die na zes jaar het stokje doorgeeft aan Pieter Bart Korthuis, die het belangrijk vindt om deze eervolle taak zo goed mogelijk te vervullen. Immers: “Het is een grof schandaal dat het merendeel van de schrijvers onder het minimumloon zit.”

Mirjam Groen richtte zich op een in Nederland vaak wat onderbelicht fenomeen: de tienerfilm. Zij sprak daarvoor met de scenaristen van de films 100% Coco, Misfit en Sing Song, die alle drie binnen afzienbare tijd in de bioscoop komen. Vooral op het gebied van social media blijken tienerfilms de weerspiegeling van een snel veranderende wereld. Anderzijds: “Je moet niet geforceerd gaan proberen tienertaal na te doen. Iets wat vorig jaar populair was, kan nu alweer heel suf zijn”, aldus Annelou Verboon.

In de rubriek To The Point is het de beurt aan Pauline van Mantgem, die niet alleen meeschreef aan jeugdseries als VRijland en Lost In The Game, maar ook aan de serie De mannentester, die momenteel online te zien is via KPN Presenteert.

In zijn column vraagt Oene Kummer zich af waarom de beste Nederlandse films van het jaar eigenlijk nooit de beste films van het jaar zijn en haalt hij ter inspiratie een recente speech aan van theatermaakster Daria Bukvic met “10 supersubjectieve, maar hyperliefdevol goedbedoelde adviezen”, waar ook filmmakers hun voordeel mee kunnen doen.

Wat zoek je?