Vakantie

Pieter Bart: “De scriptgoeroe Robert McKee zei tijdens een workshop: waarom zou je een relatie met een schrijver hebben? Niemand zou moeten accepteren dat zijn of haar partner mentaal gezien maar voor vijftig procent aanwezig is.

Nu ik voor het eerst in jaren mijn laptop niet mee had op vakantie en ik keurig voor vertrek een deadline had gehaald, kon ik mezelf ook echt vrij geven. Of nou ja: misschien dat er stiekem toch wel een paar boeken mee de koffer in gingen die je strikt genomen ook research zou kunnen noemen. Al na een paar dagen begon het te borrelen en sprongen er nieuwe ideeën voor toekomstige projecten in mijn hoofd op. Zijn schrijvers eigenlijk ooit weleens vrij? Hoe was jouw vakantie?”

Dorien: “Aan de vooravond van een hele drukke periode waarin allerlei projecten samenkomen, had ik me voorgenomen ’s even helemaal draadloos op te laden door de stekker eruit te trekken. En dat lukte best goed: de laptop (stiekem toch meegenomen) is niet opengeklapt en appjes en belletjes bleven beperkt tot een handjevol. Maar met zoveel vrije tijd voorhanden maakte mijn hoofd juist overuren. Opeens was er ruimte voor dialogen en oplossingen die zich aandienden tijdens een wandeling door de duinen of een potje staren over zee. Toch maar wat opgeschreven voor ik het vergat. Het bewees eens te meer dat je voor inspiratie eigenlijk leegte nodig hebt. Maar waar vind je die als je voortdurend tegen een deadline opwerkt?”

Pieter Bart: “Toen ik nog op de filmacademie zat, zag ik iedere ochtend de schrijver Bernlef een wandelingetje door het Vondelpark maken. Gekleed in een lange regenjas – toen nog heel populair bij oudere mannen – kleine trekjes nemend van een sigaretje, liep hij – zo dacht ik – inspiratie op te doen voor een nieuwe werkdag achter de schrijfmachine. Dit is dus hoe een echte schrijver zijn dag begint, dacht ik. Ook hij zal deadlines gehad hebben, maar hoefde zich in ieder geval niet af te sluiten voor de verlokkingen van sociale media en een stroom aan apocalyptische nieuwsberichten op internet.”

Dorien: “Precies. Social media kills creativity. Of juist niet? Mijn pubers denken daar namelijk totaal anders over. Mede dankzij sociale media is hun venster op de wereld groter en raken zij in hoge mate geïnspireerd, al is het maar in theorie want de tijd wordt vooral gevuld met scrollen. Hetzelfde geldt overigens voor mij: een ochtendje Facebook- en Instagram-stalken – ik ben iemand die weinig tot niets post maar alleen maar gluurt en dan ben je een stalker volgens diezelfde pubers – brengt mij eigenlijk nooit tot grote creatieve inzichten. Creativiteit gaat toch over ideeën vormgeven, innovatief zijn en vooral origineel zijn. En op de socials wordt vooral veel herhaald. Dus de wandelende Bernlef had het goed gezien. Niet alleen is het vrijmaken van de geest een bodem voor inspiratie, ook wandelen schijnt zeer stimulerend te werken op de creatieve spier. Dat is zelfs wetenschappelijk aangetoond door Stanford University. Wandelaars bleken tot 60% creatiever dan zittenblijvers. Maakt niet uit of je door de duinen loopt of over een industrieterrein. Wat zeg je daarvan?”

Pieter Bart: “Laat ik nou net een paar stevige wandelschoenen hebben gekocht voor de vakantie. Dit is dus eigenlijk een zakelijke uitgave geweest. Nu weet ik wel dat goede voornemens na de vakantie net zo snel verdwijnen als de zongebruinde kleur op mijn benen. Zeker nu het internet binnenkort nog meer afleiding biedt in de vorm van FilmscriptsNL.nl. Op initiatief van de Scenariovakschool en het Netwerk zijn we begonnen met het opzetten van een scenariodatabase voor Nederlandse film- en televisiescripts. Het is de bedoeling dat iedereen (ook niet Netwerk-leden) hun gerealiseerde serie- en speelfilmscripts kunnen opsturen, zodat deze via de website te lezen zijn voor anderen. Aangezien dat puur voor educatieve doeleinden is, zou dat ook voor veel mensen heel inspirerend kunnen zijn. Zeker voor de nieuwe generatie die niet achter het scherm is weg te slaan.”

Dorien: “Slaan we twee vliegen in een klap. En het scheelt weer een vakantie.”

Wat zoek je?