Testsamenleving

Het is jammer maar gezien de situatie in de ziekenhuizen begrijpelijk dat de bioscopen nog steeds niet open zijn. En volgens de laatste berichten gaat dat ook niet voor eind mei of begin juni gebeuren.

Dat is bijvoorbeeld jammer voor de makers van de oorlogsfilm De Oost, die vanaf 13 mei te zien is via Amazon Prime. Het was ook de bedoeling dat de film in een geselecteerd aantal bioscopen zou gaan draaien, en dat lijkt nu hoogst twijfelachtig. Ook films als Bon Bini: Judeska in da House, Zwaar verliefd 2 en De Slag om de Schelde, die net uit waren (of uit zouden gaan) toen de bioscopen dichtgingen, wachten nog op een nieuwe kans.

Scenaristen hoeven echter niet te wanhopen dat ze hun geesteskinderen nooit meer op het grote doek zullen zien. In andere delen van de wereld zijn de bioscopen gewoon weer open en worden er zelfs box office-records gebroken, alle geldende coronamaatregelen zoals capaciteitsbeperkingen ten spijt. In China, waar de pandemie begon, haalde de actiekomedie Detective Chinatown 3, zelfs de hoogste  dagopbrengst ooit binnen, zo groot was de belangstelling op de dag dat de film uitkwam.

Dankzij het heruitbrengen in (wederom) China is het sf-epos Avatar van ‘good old’ James Cameron nu weer de meest succesvolle film aller tijden, ten koste van Avengers: Endgame. Ondertussen is Godzilla vs Kong de eerste Hollywood blockbuster die deed wat Tenet en Wonder Woman 1984 afgelopen jaar niet lukte: ongeveer dezelfde opbrengst halen als in niet-covidtijden van de film verwacht mocht worden.

Ik wil hiermee aangeven dat de aantrekkingskracht van de bioscoop op het publiek nog altijd onverminderd groot is. Ik had ook niet anders verwacht. De magie van cinema is van alle tijden. Volgende week worden de Oscars uitgereikt. De road movie Nomadland, met in de hoofdrol Frances McDormand, geldt als grote favoriet, waarbij Chloe Zhao de eerste vrouw van Aziatische afkomst kan worden die het beeldje voor beste regie in de wacht sleept.

Maar goed, de favoriet kan niet altijd winnen, en de hoofdprijzen zouden ook kunnen gaan naar andere goed ontvangen films als Promising young Woman, Minari, Sound of Metal, Mank Judas and the black Messiah en The Trial of the Chicago 7.

Sommige van deze films zijn al via streamers als Netflix en Amazon te zien geweest. Maar was het niet veel fraaier geweest om deze films in het Oscar-weekend van 24 en 25 april in de bioscoop te zien? Helaas… en dat terwijl de bioscopen en filmhuizen vorig jaar al een goed werkend protocol hadden, waar mensen zich vrijwel zonder uitzondering aan hielden, en er bovendien geen enkele coronabrandhaard via de bioscoop te melden is geweest.

In plaats daarvan mogen we in de zomer wellicht weer wat cultuur snuiven als we daar, bovenop de toegangsprijs, een sneltest van 7,50 euro voor over hebben, die dan ook nog maar 40 uur geldig is. Je kan dan een heel weekend in de bioscoop doorbrengen, maar tegelijk is het funest voor zoiets spontaans als een bioscoopbezoek ook vaak is. 

Ook geeft de overheid 925 miljoen uit – ‘Sinterklaas zit daar en zijn naam is Hugo de Jonge’ – aan een serie testevenementen die overbodig zouden zijn als er voldoende vaart achter het kwakkelende vaccinatieprogramma zat. Het is een treurigstemmende gang van zaken, die nog maar eens onderstreept dat Nederland allang niet meer dat nuchtere en koelbloedige land is dat grote problemen efficiënt te lijf gaat. Maar zoals minister De Jonge zegt: je hoeft niet naar een theater, je kan ook een dvd opzetten!

Met dit soort bestuurders heb je als cultuurminnende burger eigenlijk geen vijanden meer nodig. Viva la revolución!

Wat zoek je?