Steve Jobs

Je hebt van die scenaristen die van begin af aan voorbestemd lijken voor het allerhoogste: niet alleen de lof en de prijzen, maar ook de kijkcijfers, ofwel bezoekersaantallen.

Neem Aaron Sorkin. Hij debuteerde in Hollywood met een bewerking van zijn eigen toneelstuk ‘A Few Good Men’, met die bekende rechtbank-scène waarin Tom Cruise de waarheid uit Jack Nicholson probeert te trekken en laatstgenoemde hem de legendarische zin ‘You can’t handle the truth’ toebijt! Vervolgens bedacht Sorkin de serie The West Wing, waarmee hij diverse Emmy Awards won en die een 155 afleveringen lange inspiratiebron vormde voor veel scenaristen die ook eens iets met politiek drama wilden doen. Sorkin won ook een Oscar voor zijn scenario van de door David Fincher geregisseerde bioscoophit The Social Network, overigens een adaptatie van het non-fictie boek ‘The Accidental Billionaires: The Founding of Facebook, A Tale of Sex, Money, Genius, and Betrayal’ van schrijver Ben Mezrich.

Kortom, Aaron Sorkin is een grootheid. Maar ook grootheden lopen wel eens een kras op. Sorkin’s meest recente tv-serie, The Newsroom, werd al na enkele seizoenen stopgezet. En ook zijn meest recente speelfilm, het door Danny Boyle geregisseerde Steve Jobs (gebaseerd op de biografie van Walter Isaacson) is bepaald geen groot succes in de Verenigde Staten. Jammer, want de recensies waren over het algemeen lovend (een 82% score op Metacritic), met onder andere een tien met een griffel van zowel de New York als de LA Times. En ik moet zeggen: hoe vaker ik de trailer voorbij zie komen, hoe meer zin ik in de film krijg. In Amerikaanse boxoffice-analyses is Steve Jobs te koud en afstandelijk genoemd om commercieel succesvol te kunnen zijn. Dus is het te hopen dat de film door het Award-seizoen wordt gered en dat het nominaties regent voor Sorkin, voor regisseur Danny Boyle of voor hoofdrolspelers Michael Fassbender, Jeff Daniels, Seth Rogen en Kate Winslet. 

Wat moet het trouwens voor deze geweldige acteurs een genot zijn om die schitterende Sorkin-teksten te mogen uitspreken. Want terwijl je veel trailers niet te vaak moet zien, omdat je dan niet alleen het hele verhaal lijkt te kennen, maar ook alle leuke momenten hebt gezien, wordt de goeie zin in dit geval bij iedere kijkbeurt groter. ‘What do you do?’ vraagt die andere Apple-oprichter Steve Wozniak (Rogen) aan het begin van de trailer. ‘You’re not an engineer. You’re not a designer. You can’t put a hammer to a nail. I built the circuit board! The graphical interface was stolen! So how come ten times in a day I read Steve Jobs is a genius? What do you do?’ Waarop Steve Jobs (Fassbender) droogjes antwoordt: ‘Musicians play their instruments. I play the orchestra.’ 

Ook de rest van de trailer zit vol met zulke heerlijke een-tweetjes, die je  met vrienden of collega’s kan naspelen. Nou heb ik met redacteuren Marc Veerkamp en Bart Juttman afgesproken de film binnenkort in de bioscoop te gaan bekijken. En nu stel ik me zo voor dat zij dan bij de volgende redactievergadering hun hoofdredacteur aanspreken met de zin: ‘You’re issuing contradictory instructions, you’re insubordinate, you make people miserable’ en dat ik dan antwoord: ‘Even if that were true, it doesn’t sound that diabolical to me.’ Maar aangezien Steve Jobs een nukkig genie was en ik een redelijk en weldenkend mens, zal dat wel ‘wishful thinking’ blijven…
 
Steve Jobs draait vanaf 3 december in de bioscoop. Zie hier de trailer.

Wat zoek je?