Oogsttijd 

De herfst is altijd een drukke tijd. De Gouden Kalveren zijn pas net uitgereikt, maar het lijkt alweer lang geleden. 

Het biggetje Knor was een populaire en overtuigende winnaar, met de prijzen voor beste film, regie en scenario. Bovendien is de animatiefilm van regisseur en scenarist Micha Halberstad de eerste Nederlandse inzending voor de animatie-Oscars! Hoe leuk is dat…

Over Oscars gesproken. Ook Narcosis en Do not hesitate – respectievelijk de speelfilminzending van dit en vorig jaar – wonnen drie Kalveren, dus hoe gemêleerd het aanbod ook was, er was wel degelijk een consensus over wat de beste cq. belangrijkste films van het jaar waren.

Ook qua televisiedrama was het een rijk jaar. De al eerder in het jaar uitgebrachte series Het Jaar van Fortuyn en Dirty Lines werden bekroond met acteerkalveren, maar het Kalf voor beste serie ging naar het recente Rampvlucht, de boeiende vijfdelige dramaproductie van Michael Leendertse en Laurens Blok over het neergestorte vliegtuig van El Al op de Bijlmermeer.

Maar er is meer. Veel meer! Het najaar zit gewoontegetrouw vol met speelfilms van eigen bodem die een poging gaan doen om hoge bezoekersaantallen te oogsten.

Op dit moment is het derde deel uit de zeer succesvolle Soof-serie hard op weg naar een Platina Film. Dat is dan drie uit drie! De romantische komedie Kwestie van Geduld van Ruud Schuurman en Edward Stelder is afgelopen week in première gegaan, terwijl ook de NFF-openingsfilm Zee van Tijd en het arthouse drama El Houb van Sharif Nasr nu in de bioscoop draaien.

En dat is nog maar het topje van de ijsberg, als je bedenkt wat er allemaal nog op komst is. Een aantal in het oog springende titels loop ik even na, al pretendeer ik bepaald geen volledigheid.

Zo is er het op een roman van Saskia Noort gebaseerde Stromboli (3 november in de bioscoop), dat is bewerkt door Paula van der Oest en Roos Ouwehand en geregisseerd door Michiel van Erp.  

Maria Goos, Peter Römer en Jacqueline Epskamp schreven het scenario van de door Bob Wilbers geregisseerde comedy Casa Coco, die vanaf 10 november te zien is.

Op 24 november is het tijd voor de bijzondere, in zwart-wit gefilmde science fiction film Sputum van scenarist en regisseur Dan Geesin. 

Dan volgt op 1 december het eveneens door Roos Ouwehand geschreven en door Dana Nechushtan geschreven ballet-drama Piece of my Heart, dat zich begin jaren zeventig afspeelt en geïnspireerd is door het dramatische leven van prima ballerina Olga de Haas.

Op 8 december gevolgd door The Man from Rome, de nieuwe Engelstalige speelfilm van Jaap van Heusden en zijn vaste schrijfpartner Rogier de Blok.

U wilt nog steeds meer? U krijgt meer! Martijn Hillenius schreef het scenario voor de familiefilm Hotel Sinestra (14 december in de bioscoop), die wordt geregisseerd door Michiel ten Horn. Terwijl Paul Jan Nelissen, Elisabeth Lodeizen en André van Duren tekenden voor het script van de thriller Faithfully yours, die door Van Duren werd geregisseerd en vanaf 22 december overal in het land te zien is.

Mocht corona toch nog roet in het eten gooien, dan is er – naast een nieuwe reeks Telefilms (vanaf zondag 11 december) – ook aan nieuwe series geen gebrek. Vanaf zondag 27 november wordt bijvoorbeeld de achtdelige dramaserie Bestseller Boy uitgezonden, gebaseerd op de gelijknamige roman van Mano Bouzamour. De serie is geschreven door showrunner Robert Alberdingk Thijm en Bouzamour zelf en de regie is in handen van Norbert ter Hall.

Voor Alberdingk Thijm is het sowieso een spannend najaar, want hij is ook verantwoordelijk voor de eerste Nederlandse serie op Amazon Prime: Modern Love Amsterdam. De verwachting is dat de serie nog voor het einde van het jaar op de streamer te zien zal zijn.

Wat zoek je?