Nieuwe kansen 

Januari is alweer een eind op weg, maar het is natuurlijk nooit te laat om iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen! Een nieuw jaar betekent bovendien nieuwe kansen: op mooie films en series, maar ook op Gouden Films, goede recensies, prestigieuze prijzen en internationale releases.

Voor Ena Sendijarevic, maakster van de fraaie Gouden Kalf-winnaar Sweet Dreams, begon 2024 alvast goed: ze werd door het Amerikaanse vakblad Variety op hun jaarlijkse ‘10 to watch’-lijst van veelbelovende filmmakers gezet. Bij haar persoonlijke informatie stond heel ontwapenend: no agent, no manager, no lawyer. Ik denk dat Sendijarevic, als ze dat zou willen, binnen de kortste keren onder de pannen kan zijn wat betreft internationale representatie. Zij is niet alleen een groot talent, maar staat wat mij betreft ook symbool voor een nieuwe lichting talentvolle makers, waartoe ook Joren Molter (Zomervacht) en Zara Dwinger (Kiddo) behoren, die beiden vorig jaar hun meer dan veelbelovende speelfilmdebuut afleverden.

En het volgende talent dient zich alweer aan in de vorm van Stefanie Kolk, wier samen met Nena van Driel (Kiddo) geschreven speelfilmdebuut Melk (over een door Frieda Bernhard gespeelde vrouw die na de stilgeboorte van haar kind onophoudelijk moedermelk blijft produceren) vorig jaar in Venetië in première ging. Na een tocht door het festivalcircuit beleeft hij op het IFFR de Nederlandse première en begin april komt de film in de bioscoop. Een echt arthouse drama en wellicht een kanshebber bij de Gouden Kalveren op het Nederlands Filmfestival.

Maar goed, als iemand die zowel een Pathé- als een Cinevillepas bezit, ben ik ook benieuwd naar de nieuwe mainstream films van eigen bodem. Ik doel bijvoorbeeld op de komische politiefilm Scotoe van filmmaker Jamel Aattache en zijn mede-schrijvers Mohammed Chaara, Sinan Eroglu en Tijs van Marle. Het verhaal gaat over twee streetwise rechercheurs (Chaara en Eroglu), die zich willen bewijzen als ze een grote cocaïnesmokkel op het spoor komen, met alle gevolgen van dien. De trailer heeft een Bad Boys-vibe en na het succes van De Tatta’s 1 en 2 zou dit wel eens de volgende kaskraker van Aattache & Co. kunnen zijn. 

Ik ben ook heel benieuwd naar Krazy House van Steffen Haars en Flip van der Kuil. Hun vorige film, Ron Goossens: Low Budget Stuntman, dateert alweer van zeven jaar geleden, maar het lijkt het lange wachten waard te zijn geweest. De  Engelstalige horrorkomedie Krazy House, met oa Alicia Silverstone en Nick Frost, speelt zich af in de nineties en gaat over een gezin dat wordt gegijzeld door een stel Russische criminelen die zich als bouwvakkers voordoen. De film ging al in wereldpremière op het Sundance Festival en komt eind februari in de bioscoop. 

Series

Ook zijn er diverse series waar ik naar uitkijk, zoals de reeks Koolhoven presenteert, waarbij jonge scenaristen en regisseurs de kans krijgen om onder de bezielende leiding van de grote Koolhoven zelf een middellange genrefilm te maken, van thriller en science fiction tot body horror. De reeks gaat op IFFR in première en wordt vanaf zaterdag 3 februari op NPO 3 uitgezonden, beginnend met Venus van Gonzalo Fernández Carmona.

En dan is er nog de komische dramaserie Bodem van Eva Crutzen, die vanaf komende maand op NPO Start staat en vanaf april op televisie wordt uitgezonden. Crutzen bedacht de serie zelf en neemt naast scenario en regie ook de hoofdrol van de vrijgezellige maar ook destructieve Cat voor haar rekening. De Nederlandse Fleabag? We gaan het zien!

Wat zoek je?