INT. BUREAU – IT

Wat is de beste scenariosoftware? Daarover gaat de zevende aflevering van de columnserie van Brian De Vore en Marc Veerkamp over de praktische kanten van het scenarioschrijven. 

MARC: Jij hebt iets te pluggen?

BRIAN: Ja, ik merkte al langer dat ik ontevreden was over Final Draft. Het is al jaren de standaard scenariosoftware, dus daar werk je in. Toch wachtte ik al heel lang op een moment om eens een ander programma uit te proberen. Als je met anderen werkt is dat niet handig, maar laatst begon ik met het schrijven van een film. Ik kon in mijn eentje aan de slag en dacht: “Als ik een ander programma wil uitproberen, dan is dit het moment!” Zo kwam ik terecht bij Writer Duet, een online script tool, die je ook kunt downloaden naar je computer. Ik ben helemaal verliefd op dit programma. Steeds denk ik: waarom is dit nog niet standaard? Maar volgens mij duurde het ook best lang voordat Final Draft de standaard werd, is dat zo?

MARC: Ik weet nog dat Final Draft hier aan z’n opmars begon. Je kon het kopen via het Binger Filmlab, een inmiddels wegbezuinigde plek waar filmprofessionals zich konden ontwikkelen. Voor mij voelde het als een openbaring. Je ging typen en het zag er metéén uit als een scenario! Alleen al van de aanblik kreeg ik enthousiaste tikvingers.

BRIAN: Dat heb ik nu met Writer Duet. Het voelt alsof ik beter ga schrijven omdat het er allemaal beter uit ziet.

MARC: Vroeger schreef ik voor kinderprogramma’s, waarbij vaak gewerkt werd met Word templates. Die leken soms meer op een draaiboek dan op een script. Bijna alle programma’s waarvoor ik schreef hadden een eigen opmaak.

BRIAN: Dat heb ik helaas ook nog meegemaakt, daar werd ik op een gegeven moment kriegel van. En het was lastig te veranderen. Bij Spangas werkten we ook met Word templates. Ik heb daar een jaar geprobeerd om iedereen aan Final Draft te krijgen, maar dat werd één grote chaos. Het werkte totaal niet voor die serie, dus we keerden terug naar Word templates.

MARC: Wel geestig dat je daar Final Draft promootte en nu Writers Duet. Volgens mij was je nog niet helemaal klaar met je plug. Wat is er nu zo goed aan Writer Duet?

BRIAN: Nou, ik vind allereerst de interface heel fijn, want die kun je helemaal aanpassen aan je persoonlijke smaak. Bij Final Draft is de aanblik veel drukker. Daarnaast kun je veel makkelijker co-schrijven met iemand. Je kunt je werk gewoon delen, dat werkt een beetje zoals bij Google Docs. Iedereen kan aanvullen, comments maken. En dan zijn er nog heel veel kleine voordelen. Je kunt bijvoorbeeld ook veel makkelijker karakternamen veranderen. Als je halverwege je script denkt: dat personage moet anders heten, kun je dat met één druk op de knop veranderen. Het programma maakt automatische back-ups, die vervolgens naar je worden gemaild. Heel nuttig.

MARC: Final Draft is wat dat betreft niet zo innovatief en toch moet je dat programma om de zoveel tijd updaten.

BRIAN: Waarna er nagenoeg niks is veranderd.

MARC: Misschien zijn die toevoegingen in Hollywood wel heel handig, maar er zit weinig bij dat ikzelf in de dagelijkse praktijk gebruik, terwijl sommige mankementen jarenlang niet worden opgelost.

BRIAN: Het ziet er ook nog steeds uit als een programma uit 1995. Volgens mij hebben editors hetzelfde een beetje met het Avid montagesysteem. Ook zo’n tool die uitgroeide tot de industriële standaard, waar mensen vaak een haat-liefdeverhouding mee hebben. Eigenlijk zijn we in deze sector niet erg innovatief op dit gebied.

MARC: Maar ik zie schrijvers tegenwoordig wel andere programma’s gebruiken. Zelf heb ik binnen een team gewerkt met het programma Celtx. Dat was destijds redelijk betrouwbare freeware, tegenwoordig moet je betalen voor de beste versie, maar hebben ze nog steeds een gratis variant. Het is wat eenvoudiger, en voor sommige producties werkt dat prima. Ik experimenteer ook weleens met Highland, ontwikkeld door scenarioschrijver John August. Maar ik moet zeggen dat ik ondanks alle terechte bezwaren, nog steeds prima uit de voeten kan met Final Draft. Mijn vingers weten alle omwegen blindelings te vinden, ik tik zonder er al te veel bij na te denken. Het enige nadeel vind ik de prijs. Via het Netwerk Scenarioschrijvers kon ik altijd wel een kortingscode krijgen voor updates, maar het is nog steeds best veel geld. Wat kost Writer Duet?

BRIAN: Ongeveer net zoveel als Final Draft. Je moet per jaar of per maand betalen. Die abonnementsstructuur is wel een nadeel, maar het is de kosten waard.

MARC: Na dit reclamepraatje willen ze PLOT misschien wel sponsoren.

Wat zoek je?