In de bioscoop 

Het lijkt nog maar kort geleden dat de meeste Gouden Kalveren min of meer gelijkmatig werden verdeeld. Aan de filmkant vielen o.a. De Terugreis, Dit is geen Kerstfilm en Hardcore never dies meerdere malen in de prijzen, terwijl bij de series De Joodse Raad en Een van ons succesvol waren. Ook de documentaire De bezette Stad werd rijkelijk beloond. 

Alle winnaars van harte gefeliciteerd en natuurlijk een extra pluim voor de winnende scenaristen: Roos Ouwehand en Paul Jan Nelissen voor De Joodse Raad en Lotte Tabbers en Isis Mihrimah Cabolet voor Dit is geen Kerstfilm.

De tijd blijft echter vliegen en de herfst zit traditiegetrouw vol met bioscoopfilms van eigen bodem. Misschien dat Hokwerda’s Kind (24 oktober in de bioscoop) van Boudewijn Koole wel de eerste kanshebber is voor de Gouden Kalveren-uitreiking van komend jaar. De maker van Kauwboy en Beyond Sleep schreef zelf het scenario voor zijn bewerking van de beroemde roman van Oek de Jong. Koole staat bekend als maker van mooi en invoelend drama en deze nieuwe film, over een intense liefdesgeschiedenis, lijkt daarop geen uitzondering.

Even later is het alweer tijd voor Paradijs, het zelfgeschreven speelfilmdebuut van Bobbie Koek, over een tienerjongen die vroegtijdig in de vaderrol wordt gedrongen nadat zijn oudere vriendin er na de geboorte van hun baby vandoor gaat. De slotfilm van het NFF draait vanaf 31 oktober door het hele land in de bioscoop.

Lichter vermaak is er komende periode ook in de vorm van De Z van Zus. Jelle de Jonge, regisseur van het ontroerende De Terugreis, laat zich met deze vermakelijke komedie, over twee zussen die elkaar niet kunnen uitstaan maar na de dood van hun vader noodgedwongen nader tot elkaar komen, weer eens van een heel andere kant zien. De Jonge schreef samen met Jildau Hartzema en Eveline Hagenbeek het scenario van de film, die vanaf 7 november te zien is. 

Een andere publieksfilm is Tegendraads van regisseur Ben Sombogaart en scenariste Jacqueline Epskamp. Het door historische feiten geïnspireerde drama gaat over een jonge vrouw die haar eigen weg probeert te vinden in het Twente van begin jaren zestig, waarbij oplopende spanningen tussen de lokale bewoners en de Italiaanse arbeiders in de textielindustrie uiteindelijk tot de zogeheten ‘spaghettirellen’ leiden. Vanaf 14 november overal in de bioscoop!

Deze potentiële publiekshit wordt een week later gevolgd door Como el Viento van scenarist en regisseur Jacqueline van Vugt. Deze poëtische mozaïekfilm was vorig jaar al te zien op het Nederlands Film Festival onder de titel Crossing. Het gaat om een indringend liefdesdrama, waarbij drie verhalen vol geheimen elkaar kruisen tijdens een overtocht van Marokko naar Spanje.

Dan nog even een goed woordje voor onze zuiderburen: Dimitri Verhulst – auteur van De Helaasheid der Dingen – maakt dit najaar zijn regiedebuut met de komedie Waarom Wettelen, waarin een Vlaamse familie erachter komt dat de recent overleden matriarch begraven wil worden in een plaatsje waarvan niemand ooit heeft gehoord. Wat volgt is een vermakelijke roadtrip in de vorm van een meerdaagse begrafenisstoet door het land, waarbij alle bloedverwanten, aangetrouwde familieleden, vrienden en kennissen elkaar steeds beter leren kennen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat niemand elkaar echt kent. 

Het lijkt me dat met dit aanbod er voor iedereen wel iets bij zit, dus wacht niet te lang en gaat dat zien…

Wat zoek je?