Ik hou van kritiek
Donny Singh (35) schreef het scenario voor filmhit De Tatta’s, waarbij de teller qua bioscoopbezoekers inmiddels op zo’n 700.000 staat. Het vervolg van de film, over een rijke familie die noodgedwongen moet verhuizen naar een volkswijk, is inmiddels in de maak, wederom geschreven door Singh en geregisseerd door Jamel Aattache. Singh is dankbaar voor het enorme succes van zijn debuutfilm, maar geeft zijn werk als civiel ingenieur voorlopig niet op: “Ik doe dit werk echt uit pure passie, dus alles wat ik schrijf is precies wat ik zelf wil schrijven.”
Schrijf je momenteel aan iets?
Nee, ik ben lekker op de set bezig van De Tatta’s 2. Het verhaal hiervan heb ik samen bedacht met Reinier Smit en vervolgens zelf het scenario geschreven. Het is echt geweldig om wat je hebt geschreven gemaakt te zien worden. Intussen ben ik wel aan het denken over het verbeteren van de projecten die ik al heb lopen, aan de hand van de lessen die ik leer op de set. Je leert elke dag zoveel. Deze kans krijgen schrijvers meestal niet, gelukkig is Jamel Aattache een regisseur die alles gebruikt om het beste van zijn werk te maken. Het is teamwork, zonder ego. Dat laatste zit vaak in de weg van je eigen succes, is mijn mening. Ik heb het dus echt getroffen met Jamel.
Een van de projecten die ik aan het her-evalueren ben is mijn droomproject. Ik wil namelijk al heel lang een Nederlandse Bollywood-komedie maken, die gaat over een multiculti-groepje vrienden dat naar India gaat en in bizarre situaties terechtkomt. Het is het project dat mij het dichtst aan het hart ligt, omdat ik mijn geboorteland en vooral de Bollywood-cinema, waarmee ik opgegroeid ben, een beetje op de hak neem.
Is schrijven je hoofdberoep?
Nog niet. Ik werk als procesmanager in de GWW-sector, bij het bedrijf Cleverland. Ik heb echter niets te klagen, want Cleverland is een ontzettend leuke club die mijn passie volledig ondersteunt. Schrijven en/of acteren zie ik ook niet zozeer als een beroep, maar meer als een droom die ik heb waargemaakt. “Maak van je hobby je werk en je zult nooit meer een dag in je leven hoeven te werken.” Dit citaat is niet van mij, maar het is wel mooi.
Word je gelukkig van schrijven?
Absoluut! Hierin kan ik mezelf echt laten gaan. Het is een geweldig gevoel wanneer je een puzzel oplost, iets geniaal grappigs bedenkt of epische dialogen verzint. Ik geniet vooral van komedie. Soms bedenk ik een grap en zie ik die voor me, waardoor ik hardop moet lachen. Het zijn meestal grappen die uiteindelijk niet gebruikt worden, maar het plezier zit hem in het proces van creëren en het vinden van humor.
Voor welke film ben je onlangs naar de bioscoop gegaan?
Guardians of the Galaxy 3 is echt geweldig! Het is precies wat mensen willen zien. De film heeft een enorm budget, maar ook een hart, humor, spanning, drama en zelfs romantiek. Ik weet niet precies in welk genre het past of wat de doelgroep is, maar het maakte echt indruk.
Wat is het laatste toneelstuk of theatervoorstelling die je hebt gezien?
Juf Roos! Ik ben erheen geweest met mijn zoontje Uday. Het was leuk om te zien hoe creatief ze zijn in de kindervoorstellingen. Het was ontzettend leuk en stiekem heb ik er ook erg van genoten.
Weet je wat voor Nederlands drama momenteel op televisie en/of streamers te zien is?
Ik heb zojuist Tatta gezien en ik denk dat het geen geheim meer is, vooral na De Tatta’s, dat ik fan ben van Mocro Maffia. Ik kijk nu al uit naar seizoen vijf. Het is niet echt klassiek drama, maar daar ben ik ook geen fan van.
Heb je behalve schrijven nog andere bronnen van inkomsten?
Zeker weten. Ik werk als civiel ingenieur bij Cleverland en heb voldoende vaardigheden om mijn brood buiten de filmindustrie te verdienen. Daar ben ik dankbaar voor. Hierdoor ben ik niet afhankelijk van deze industrie. Ik doe dit werk uit pure passie, dus alles wat ik schrijf is precies wat ik zelf wil schrijven.
Welke film had je willen schrijven?
Eigenlijk geen die al bestaat. Natuurlijk kan ik hier mijn favoriete films noemen, maar als ik ze zelf had geschreven zouden ze ongetwijfeld heel anders zijn geworden. Daarom focus ik me liever op mijn eigen scripts. Ik heb zeker waardering voor scenaristen; Everything everywhere all at once bijvoorbeeld beschouw ik als meesterwerk. Ik hoop dat de schrijvers en makers nog meer geweldige dingen zullen creëren. Dat is het mooie van dit vak: je gunt elkaar het beste omdat je van elkaars werk kunt genieten.
Wat is je sterkste kant als schrijver?
Mijn sterke punten zijn komedie, dialogen en het creëren van karakters. Maar wat ik vooral goed kan, is omgaan met kritiek. Eerlijk gezegd hou ik er zelfs van. Mijn projecten worden daardoor nog leuker en het helpt me om mezelf te ontwikkelen. Na zoveel jaren getrouwd te zijn, ben ik een expert geworden in het ontvangen van feedback en kritiek (grapje, Shaveta). Ik moet wel zeggen dat ik kritiek alleen verwerk als het past binnen mijn visie. Smaakverschillen blijven altijd bestaan. Je kunt wel leren van kritiek en verbeteringen of aanpassingen doorvoeren die in lijn liggen met jouw visie.
Wat moet je als schrijver nog leren?
De complexiteit van karakters is iets waar ik veel waarde aan hecht. Soms betrap ik mezelf erop dat ik te veel bezig ben met de plot in plaats van met de karakters.
Van wie heb je het vak geleerd?
Na het behalen van mijn ingenieursdiploma besloot ik mijn eigen droom na te jagen en films te maken. Schrijven, regisseren, acteren: the whole deal. Maar ik wist eigenlijk niets van films af, behalve dat ik er gek op was. Gelukkig was Google mijn beste vriend en ontdekte ik dat je op Celtx.com gratis scripts kunt formatteren. Zo heb ik mijn eerste ‘Hollywoodfilm’ geschreven en ben ik naar Los Angeles gereisd. Ik dacht dat ik de nieuwe Sylvester Stallone zou worden, maar mijn script was gewoon echt slecht. Toch heb ik daar leuke mensen ontmoet en een paar boeken gekregen, waaronder Save the Cat, wat enorm helpt bij het vertellen van een verhaal.
Ik werkte veertig uur per week en besteedde twintig uur aan mijn hobby/passie, zonder enig perspectief, jarenlang. Het was een droom. Ik schreef voornamelijk drama en thrillers, maar toen zei mijn vrouw tegen me: “Donny, je maakt altijd domme grapjes, waarom schrijf je geen komediefilm?” En zo begon het allemaal. Ik schreef toen een Nederlandse Bollywood-komediefilm en benaderde producers. Richard Claus en Jamel Aattache waren bereid om met me te praten. Dankzij Richard werd ik gekoppeld aan een ervaren schrijver, Reinier Smit. Hij heeft me ontzettend veel geleerd. Uiteindelijk hebben we samen het script geschreven en het wordt echt geweldig!
Aan wie moet de Donny Singh Schrijfbokaal worden uitgereikt?
Lastige vraag. Ik ben veel mensen dankbaar. Mensen uit de industrie die vertrouwen in mij hadden voordat ik mijn debuut maakte, zoals Jamel Aattache, Luuk Ornstein, Paul Ruven, Klaas de Jager, Reinier Smit, Jean van de Velde, Chantal Nissen en Richard Claus. En mijn familie: mama, papa, broertje, Shaveta, Uday, Prins, Mukhie, Jamel en de rest van mijn familie en vrienden.
Omgeving beïnvloedt karakter en ik heb gelukkig hele leuke, liefdevolle en inspirerende mensen om mij heen. Maar de schrijfbokaal gaat naar Jamel Aattache. Hij heeft er echt voor gevochten dat er ooit een scenario van mij verfilmd zou worden. De acteurs waren ook echt niet normaal tof in De Tatta’s en ik ben zo dankbaar dat mensen het een leuke film vonden. Daar doe ik het voor, het publiek.
Wil je verder nog iets kwijt?
Ik kan niet zeggen dat ik met open armen ben ontvangen door deze industrie, maar ik hoop dat andere debuutschrijvers wel een warm welkom krijgen. Iedereen weet hoeveel uren er zitten in het schrijven van een scenario, daarom is het belangrijk om de intentie van de schrijver te begrijpen in plaats van deze te veroordelen op basis van aannames. Maar dat is mijn mening. Mijn doel is niet om indruk te maken op mensen uit de filmindustrie, maar om de harten van het volk te veroveren en hier en daar een glimlach te stelen. Goed voor je karma. Daarnaast schrijf ik komedie, wat het allemaal nog lastiger maakt. In komedies worden karakters vaak belachelijk gemaakt. Karakters hebben meestal eigenschappen die hetzelfde zijn als echte mensen, maar misschien moeten we toch films gaan zien zoals ze bedoeld zijn: als films.
Ik heb veel artikelen van Plot Magazine gelezen om ervan te leren en natuurlijk uit nieuwsgierigheid en passie voor het schrijven. Het is daarom een echte eer voor mij om dit interview te mogen doen. Hartelijk dank daarvoor.
De Tatta’s 2 draait vanaf 14 december 2023 in de Nederlandse bioscopen