Long Read

Vrijplaats voor scenarioschrijvers

Vorig jaar won Zurich op het Filmfestival van Berlijn de prijs van de International Confederation of Art Cinemas. Later dit jaar verschijnt Verdwijnen in de bioscoop. Wat hebben deze twee...

interview

Hugo Heinen, een portret in titels

Het overkomt maar weinig Nederlandse scenarioschrijvers: binnen één jaar je naam op de titelrol van twee grote boekverfilmingen. Hugo Heinen (1944) schreef het scenario voor zowel Knielen op een bed...

interview

Flikken Rotterdam en Maastricht: series (schrijven) die nauw verbonden zijn met de stad

Ruim anderhalf miljoen kijkers hadden de eerste afleveringen van Flikken Rotterdam, een nieuwe variant op het al tien jaar succesvolle Flikken Maastricht, series waarin beide steden opvallend aanwezig zijn. Wat...

interview

Krassen op het oppervlak

Paul Cox omschrijven voelt dubbel. Hij geldt als een van Australië's belangrijkste regisseurs, maar je kunt ook zeggen dat hij een van Nederlands bekendste filmmakers in het buitenland is. Want...

interview

25 jaar GTST: ‘Wat ik schrijf is drie maanden later op tv’

Drama voor een groot publiek, een eitje om te maken? Het tegendeel is waar, vinden de schrijvers van Goede Tijden Slechte Tijden, dat vorige maand zijn 25-jarig bestaan vierde. Met...

interview

Plagiaatkwestie: met hetzelfde witte konijn staren naar de maan

Wat kan je doen als een filmproducent aan de haal gaat met wat jij hebt geschreven en doet of het van hemzelf is? Het overkwam Patrick van Rhijn. Hij begon...

interview

Gerard Soeteman: Film is een collectieve inspanning van mensen met talent

Generaties kinderen zaten in spanning voor de buis, geboeid door de avonturen van Floris; al jaren lang worden rond 5 mei De Aanslag en Soldaat van Oranje op tv vertoond; Girls-schrijver en...

interview

Cahiers du Cinema publiceerde een ‘anti-handboek’

De redactie van het fameuze Franse filmtijdschrift Cahiers du Cinema riep onlangs op alle scenario-handboeken voor eeuwig dicht te slaan. Volgens het blad zou de cinema enorm opleven zonder dramaturgische...

in de diepte
Wat zoek je?