Doorgaan met kijken

Een grote serie op televisie of bij een van de streamers: Welke scenarioschrijver droomt daar niet van? Maar welke kwaliteiten heb je daar eigenlijk voor nodig? Hoe is het om in een schrijfduo te werken? En hoe kan nieuw serietalent worden opgeleid? Tijdens de Dag van het Scenario kijken we samen met diverse scenaristen naar de toekomst van het vakgebied.

De sprekers

De Duitse makers Philipp Käßbohrer en Matthias Murmann (How to sell Drugs online (fast), Netflix) werken als scenarist en producent voor eigen series. Hoe ervaren zij de samenwerking met streamers? En hoe gaan zij om met de druk van een razend populaire serie? Ze mochten meerdere prijzen in ontvangst nemen, o.a. de Grimme-Preis en de Duitse Televisieprijs en komen bij op de Dag van het Scenario hun verhaal doen.

Schrijven in een team

Samen met Salma Chafouk Idrissi en Zainab Goelaman (Katwalk, NPO) en met Martin van Steijn en Ingrid van Berkum (Hockeyvaders, Videoland) onderzoeken we de samenwerking binnen schrijfduo’s. Wat zijn de ondervindingen en ontwikkelingen van het maakproces? Hoe maak je actuele maatschappelijke vraagstukken toegankelijk voor publiek? Hoe beïnvloedt het succes van streamers de werkwijze van de omroepen?

Aanstormend talent

De schrijvers van Tentje Plof, een kleuterserie op de camping (EO), schuiven aan om hun ervaringen met het opleidingstraject ‘NPO-Team Up’ te delen. Onder leiding van ervaren hoofdschrijver Tijs van Marle werkten beginnende scenaristen in een writers room. Welke verantwoordelijkheden krijg je als beginnend scenarist? Hoe ga je als hoofdschrijver om met verschillende stemmen. En waar zijn de andere plekken waarop nieuwe makers meters kunnen maken?

Netwerkleden ontvangen begin september via de mail een uitnodiging voor de Dag van het Scenario

Wat zoek je?