Denken in geluid

Scenarist Karin van der Meer bedacht o.a. de succesvolle serie Rozengeur & Wodka Lime. In 2010 won ze samen met Thomas Ross de Zilveren Krulstaart voor het scenario van de serie Bernhard, Schavuit van Oranje. Ook was ze hoofdschrijver van de serie Nieuwe Buren en schreef ze afleveringen voor de series Het A-woord en Penoza. Afgelopen jaar schreef ze voor NPO Radio 1 de sfeervolle en spannende podcast-serie Wraak, die nog steeds online te beluisteren valt. 

Hoe kwam je op het idee van Wraak en waarom heb je voor een podcast gekozen?
“Toen ik in de zomer van 2018 op het tv-festival in Edinburgh was, kwam ik bij toeval terecht bij een debat over podcasts. In de zaal, met een opmerkelijk jong publiek, hing een inspirerende sfeer. Een makers sfeer, een het-kan-alle-kanten-op-sfeer. Een sfeer van vrijheid en creativiteit. Van de lol van bedenken, schrijven en maken. Heel anders dan bij de lezingen en debatten met zenders en platforms als Netflix, waarbij je bijna het gevoel had dat je je schoenen uit moest doen voordat je het heiligdom mocht betreden. Terwijl ik in dat congrescentrum rondliep, van gin-tonicbar naar hapjeshoek, bedacht ik de basis van Wraak.”

In hoeverre verschilt het schrijven van een podcast van het schrijven voor televisie of film?
“Het was voor mij een nieuw terrein, iets dat het midden houdt tussen scenario en boek. Ik moest een omschakeling maken van denken in beeld naar denken in geluid. Het sleutelen aan taal, het doseren van informatie, het blind volgen van een verhaal, niet met beeld, maar door beeld op te roepen via taal. Alles wat je schrijft komt terecht bij je luisteraar, die vaak ook een koptelefoon op heeft. Er is niets waar je je nog achter kunt verschuilen, geen regisseur of acteur. Het voelt heel bloot.”

Zit het thrillergenre je als gegoten of ben je van alle markten thuis?
“Ik hou ontzettend van afwisseling.”

Wat inspireert je tijdens het schrijven?
“Verhalen die voorbijkomen, stukjes uit de krant, een luidruchtige ruzie op straat, ik bekijk en beluister veel met een schrijversoog. Maar ik ga pas ergens mee aan de slag als ik er een lichamelijke reactie bij krijg. Kippenvel. Verdriet. Of een adrenalineflow.”

Heb je ooit last van het writer’s block?
“Nee. Ik heb het soms wel heel zwaar. Dat zitten achter dat scherm… Dan ga ik wandelen. Ik wandel best veel.”

Zijn er andere schrijvers en/of podcast-makers door wie je bent geïnspireerd?  
“Jazeker. Er worden veel mooie podcasts gemaakt. Mijn eerste was de alom geprezen Bob, gevolgd door The Teacher’s Pet – soms wat al te smeuïg, maar het inspireerde wel. Wolverine was ook goed om te luisteren, omdat het één van de eerste fictie-podcasts was.” 

Karin van der Meer (foto: Peter van
Renesse van Duivenbode)

Schrijf je met bepaalde stemacteurs in gedachten of wordt dat pas later bepaald?
“Berend was in mijn hoofd Jaap Spijkers. Gelukkig zei hij meteen ja. Charlotte was ook meteen Carine Crutzen. En Barbara Rifka Lodeizen. Vanaf die basis groeide het. Keja Klaasje Kwestro zag ik in The beauty Queen of Leenane en wilde ik heel graag als Josefien. De lijst acteurs is indrukwekkend, zelfs voor kleine rollen hebben we fantas-tische acteurs en actrices. Het was ook coronatijd en wij konden gewoon produceren. Dus iedereen kon en was blij iets te kunnen doen.”

Naar welke podcasts luister je zelf graag?
“Toen ik Wraak schreef, luisterde ik bewust heel weinig omdat ik wilde focussen op mijn eigen idee. Nu luister ik fictie om inspiratie op te doen, en voor m’n plezier blader ik door van alles en nog wat. Ik ga nu beginnen aan 365 Voicemails voor Sjors. Gemaakt door de regisseur van Wraak, Hanneke Hendrix. 

#Metoo is een gevoelig onderwerp. Kun je daar iets over zeggen?
“#Metoo kent zoveel interessante verschillende invalshoeken en aspecten, ik heb geprobeerd alle denkbare facetten ervan op de verschillende personages te plakken met als hoofdthema vrouwelijke ambitie in een patriarchale samenleving.” 

Ooit waren politiemensen voornamelijk ‘good guys’. Tegenwoordig gaat het vooral om de rotte appels in de organisatie. Wat vind je van die ontwikkeling?
“Drama is interessant als het complexe karakters betreft. En die laten zich minder makkelijk in hokjes plaatsen.” 

Hoe verliep de samenwerking met de AVROTROS, NPO Radio 1 en het NPO-fonds?
“Heel erg fijn. Overal vlogen deuren open en sprongen lichten op groen.” 

Heb je plannen voor een nieuwe podcast of ben je alweer met andere projecten bezig?
“Ik ben met een aantal projecten bezig en er groeit een podcast in mijn hoofd. Er is eerder een gebrek aan tijd dan aan ideeën en inspiratie.”

Wat zoek je?